Thursday, March 1, 2007

ميلاد انسانة جديدة

منذ ايام قليلة قررت ان اكون انسانة تانية غير التى اعرفها منذ اكثر من عشرين سنة عشتهم فى حياة فرضتها عليا الظروف لا اتدخل فيها بارادتى , حياة رسم ملامحها كل من حولى حتى اصبح
لا يوجد لحظة سعادة واحدة فى حياتى
لا مكان للعواطف عندى
لا امل فى حياتى, كان مبدا عندى ان اعيش متشائمة
لا احلام
لا مستقبل فى انتظارى
لا للحب , كنت بفخر ان قلبى حجر
لا ارادة لى فى الحياة
الخجل كان يلازمنى فى كل لحظة
كانت الحياة دائما فى عيونى سوداء

قررت ان اكون الانسانة التى بحلم بها ودائما يكون التاجيل لظهور هذه الانسانة فى حياتى لازم اكون انسانة اخرى تكون لى ارادة هى المتحكمة فى حياتى
ان اصنع السعادة لنفسى حتى لو كانت وهم
ان اكون متفائلة , يجب ان الغى التشائم من كل حياتى
لازم ان اضع امامى امال و احلام كى استطيع تحقيقها , ان افعل المستحيل من اجل تحقيقها
لازم اعيش بالحب ( ليس المقصود حب ولد وبنت , لكن قصدى حب الحياة والناس كلها)
واهم شى فى الانسانة الجديدة ان اقتل الهاجس الذى دمر حياتى السابقة , ان اقتل عدوى فى الحياة وهو (الخجل)
لازم يكون لى هدف من الحياة
لازم اكون انسانة ناجحة فى الحياة
لازم اعيش حياتى صح , مش هدفن نفسى تانى
لازم اسلوبى فى الحياة يتغير مع كل الناس

الانسانة الجديدة بالفعل بدات تتولد داخلى , وسوف اعمل المستحيل من اجل هذه الانسانة حتى تكبرداخلى وتحقق كل احلامها ولا اسمح لاحد انه يدمرها او يعوق مستقبلها
لما قررت ان اتغير فقولت لازم ابدا بكتب التنمية البشرية هى ممكن تساعدنى خاصة ان
انا اريد التغيير و ده السبب اللى انا لم اقوله يعنى انا لم قولت اقرا فى التنمية البشرية ليس من اجل التسلية او من المعرفة فقط لكن كان السبب الاساسى تغيير نفسى
وفكرت ايضا فى لعب رياضة فهى ممكن تساعدنى على تغيير نفسى
وبالفعل انا بدات اتغير ولاحظت التغيير انهارده عندما كنت فى حيرة بين المكتبات من اجل بحث , وشراء كتب اخرى , ما شعرت بتعب وكنت سعيدة , وزادت سعادتى لما رجعت وكان عندى ميعاد مع اصدقائى من ايام اعدادى فى بيت احدهما اول ما وصلت نزلت على طول وذهبت لهم وهناك ضحكنا وهزرنا وانا كنت عايزة اضحك اوى مش عارفة ليه على الرغم ان اللقاء انتهى بمشكلة كبيرة ربنا يستر فيها ان شاء الله بس السعادة اللى كانت داخلى رفضت دخول هذه المشكلة
لاحظت ان الانسان لو عايز يتغير بمجرد انه يفكر فى التغيير وعنده ارادة ممكن يتغير
ولو الانسان عايز يكون سعيد بمجرد ارادته فى السعادة ممكن يشعر بالسعادة
انا كتبت هذا البوست لسبب وهو ان ادون ما كنت عليه , وما اريد ان اكون عليه , وارجع له بعد فترة واشوف انا استطعت التغيير فعلا, ما الاشياء التى تغيرت داخلى وما بقى لم يتغير , هل بقيت فعلا انسانة اخرى ام لا؟

19 comments:

The Eagles said...

اولا
اهلا وسهلا بالانسانة الجديدة التى ولدت منذن قريب
انا فرحان جدا انك قررتى التغير ومن داخلك وبعزيمة قوية
ان شاء الله
فعلا بمجرد التفكير كل شىءهيتغير ان شاء الله
ولكن لابد ان يكون هناك عزيمة وارادة قوية جدا جدا ومن حديد
ولابد ان يكون لكى اهداف محددة وان تسعى مثما قلتى لتحقيقها وان تبذلى كل ما فى وسعك من اجل تحقيقها
ولابد من محاربة كل ما يقف امامك من عواقب وقيود
وان تنسى كل شىء فى الماضى وان تمحى كل ما يعرقل خطواتك فى سبيل تحقيق اهدافك
وان شاء الله تصلى الى جميع اهدافك وتحققى كل ما ترغبى فى تحقيقه
انا سعيد جدا بتفكيريك فى تغير نفسك
ربنا معاكى ان شاء الله


والسلام..........

houty said...

the eagles
الحمد لله انا الان عندى عزيمة من الحديد
ومش هسمح لحد انه يهبطها
مش هسمح للتشائم مرة تانية
وان شاء الله اقدر حقق كل اللى انا نفسى فيه

smraa alnil said...

اولا جيت اشكرك علي وقوفك جنبي
بس لقيت كلامك دة فرحت جدا
بجد كل سنة والانسانة الجديدة دي بخير
بجد مش عارفة اقولك ايه
بس انتي كويسة مش بقولك انتي شبهي هههههههه
هشوفك بقي ولا ايه

houty said...

سمراء
تشكرينى على ايه انا حاسة بكى جدا
لان انا فعلا شبهك فى حاجات كتير
انا نفسى اساعدك
وممكن لو وقفنا مع بعض نساعد بعض
لان انا كمان محتاجة حد جنبى
وانا نفسى اشوفك جداااااااااااا

أجدع واحد في الشارع said...

مبرررررررررررررررررررررروك

مبروك
بجد

مبروك

heb0o0o said...

انسانة جديدة =حياة جديدةويارب تكون حياة اجمل واسعد وانا جنبك على طول وياريت تخليكى جنبى علشان نقدر نتغير سواوالبركة فى كتب التنمية البشرية.بقوللك اجمل ما فى التغير ان نقدر نروح اى مكان من غير ما تقولى انا تعيبت زى يوم المكتبة وياريت ننزيل السور اى يوم وافقى ومترخميش عليا واللة الفلوس هتتصرف منى ومش هشترى الكتب اللى انا عيزاها. وسلام يا عم الجديد

houty said...

اجدع واحد فى الشارع

الله يبارك فيك

بجد الله يبارك فيك

houty said...

heba

ان شاء الله نفضل جنب بعض
وان شاء الله تكون حياة سعيدة
وهتشوفى انسانة جديدة فعلا
وعلى فكرة انا يوم المكتبة مش تعبت بس كنت اتاخرت
والدليل ان انا لما رجعت خرجت على طول
هشوف يوم وكفاية فضائح
متعيطش

بيتنا القديم said...

طب الحمدلله ربنا إستجاب لدعوتنا وسيادتك طلقتي التشاؤم بالتلاته
ثلاث ملاحيظ
اولاً
شتان بين العجز والخجل...يعني لما يكون ليكي حق في شيء ومتئدريش تطالبي بيه ده مسمهوش خجل ده عجز...ولما يكون في كلمة حق ولازم تؤوليها امام حد بتحترميه...ده مسمهوش خجل ده لامؤخذة عجز وضعف
ولما واحد إن شاء الله بإذن الله يقابل سيادتك ويلفت نظره جمالك ورئتك...ويجمد قلبه ويشرب ديو...ويؤولك بحبك...وسيادتك الف قنبلة تنفجر في خدودك ويصير لونهم أحمر زي التفاح الصابح...ده مش عجز ده بقا اسمه خجل
ثانياً
انت ليه إتكسفتي وانت بتتكلمي عن الحب الحب شعور إيجابي مش سلبي ولازم يكون بين ولد وبنت بالطريقة اللي ترضي ربنا وفي النور مش وراء الشجرة...انا حاسس انك لسه متخلصتيش من السلبية...لو سمحت ادي فرصة للطرف الأخر انه يقرب منك من غير خوف...عشان نبارك لكمن في الآخر
ثالثاً
الموضوع مش محتاج كتب ومراجع قد ماهو محتاج عدم التخاذل والتراجع...وترجعي تقولي لنفسك حاولت ومئدرتش...لأ كملي وخلي التفاؤل هو الأصل فيكي اما التشاؤم فخليه حالة عارضة تزول بزوال اسبابها
علي العموم انا فرحان بجد للشعور الجميل بتاعك ده والمود اللذيذ اللي انت فيه ويارب كده دايماً
وصباح الخير يا عسل

إبـراهيم ... said...

هووتي كل سنة وإنتي طيبــــة


كلامـك جميل قووووي ، ربنا يسعدك يااارب وتحققيه

Dust said...

اول مرة بفوت مدونتك
حلو الكلام وحلوة الفكرة
انك تكتبي شو بدك تكوني
للكتابة فعل قوي
بخليكي تحسمي الامر
واكتر لما تكوني عارضة الكلام ع الجميع
بتمنالك النجاح والتوفيق:)

houty said...

سمسم

انا لما اتكلمت فرقت بين الحياء والخجل
الخجل زى ما انت بتقول ممكن يكون عجز
الحياء هو مطلوب ولازم يكون عند كل انسان

انا كان لازم اتكسف وانا بتكلم على الحب
ده مش عجز ولا سلبية ده حياء
انا قولت انا قررت انى اتغير والتغيير ده مش هيحصل فى لحظة
ده محتاج وقت طويل مش ممكن افكار عشرين سنة هتتغير فى لحظة

انا محتاجة الكتب ديه علشان تزيد م عزيمتى
وشكرا على كلام الجميل ده

houty said...

ابراهيم

وانت طيب

وشكرا جدا
وربنا يسعدنا كلنا

houty said...

reme
اشكرك على كلامك الحلو

انا حبيت اعرض الكلام على الكل علشان اقدر اجبر نفسى اكتر

واتمنى ما تكنش اخر مرة تفوتى مدونتى

karakib said...

الأختيارات
أحلي حاجة فالدنيا أنه الواحد يقدر يعمل أختياراته لنفسه و يبقي أقوي بكتير من الأول بسبب أختياره

smraa alnil said...

انتي يا ست انسانة انتي

غيري بقي البوست دة
بقولك انا بعتلك تاج عندي لانك من ضمن القايمة الموجودة
وهتعمليه يعني هتعملية
هما تلاتة اعملي الي انتي عايزاه منهم

واحـــد مـــــن الـنـــاس said...

ياااااارب
ينولك اللي في بالك

وتبقي انسانة جديدة بحق وحقيقي

ويااااااارب اعمل زيك في القريب العاجل
يااااااااااااااااااااارب

malak said...

بجد التغير شىء حلو اوى يارب تفضلى كدا على ويكون عندك عزيمة لان التغير مش محتاج كتب اد ما هوا محتاج اقتناع وارادة وعزيمة
تحياتى
ربنا يوفقك

ShAb 3AdY said...

والله كلام جميل اوى

كويس ان الواحد يغير من نفسه بس اللى احسن انه يتغير للأفضل

و اكيد التغيير بياخد وقت يعنى اوعى تتغيرى مرة واحدة

لا ولا لازم تتغيرى بالراحة خطوة خطوة

لأنك لو اتغيرتى مرة واحدة هترجعى مرة واحدة
ولا انتى رأيك ايه

و ربنا يوفقك ان شاء الله