Thursday, February 15, 2007

انسانة


انا هقول عن طبع فيا بجد مش عارفة اذا كان طبع صح ولا غلط
انا دائما بظهر بصورة معينة وهى انى انسانة مافيش حاجة بتاثر فيها
انى بضحك كتير ومافيش حاجة ممكن تخلينى ابكى
انى قلبى حجر مش بيبكى ولا يحس بشى ,صاحبة القلب الجامد
ان مافيش اى هموم عندى ولا مشاكل ولا اى حاجة ممكن تخلينى حزينة
بجد انا مش عارفة ليه بظهر بهذه الصورة , بقول الناس مالهاش ذنب انى اقابلهم بحزن وهم وانهم اكيد ماعندهمش حل ليا او هيسمعوا ويقولولى معلش وانا كدة استفدت ايه و كمان انا مش بعرف احكى بسهولة مشاكلى تقريبا مش بقول خالص ولا حتى لاقرب اصدقائى على الرغم ان ممكن يكون منهم من بتعتبرنى صديقتها الانتيم بس انا مش بحس كدة ناحيتها وتقريبا كل اصدقائى بيقولولى على كل حاجة فى حياتهم لكن انا مش بعمل كدة مع ولا واحدة منهم مافيش تقريبا غير واحدة بس هى اللى ممكن اقولها على بعض الحاجات
انا بقول الكلام ده ليه اصل امبارح حصل مشكلة فعيط حاولت بقدر الامكان ان ماحدش يشوفنى اصل انا مش بحب حد يشوفنى و انا بعيط لكن اخويا كان جنبى واستغرب قوى وقالى انت بتعيطى!!!! ليه الموضوع مش مستاهل كدة ديه حاجة عادية وطبع انا ما قولتش انا بعيط ليه اصلى كنت شايفة الموضوع من وجهه نظر تانية
مش هى ديه المشكلة اللى انا بتكلم فيها نرجع لموضوع طبعى
فى الوقت اللى كنت بعيط فيه صاحبتى اتصلت بيا ومن اول كلمة عرفت على طول انى بعيط
وطبعا سالتنى ليه وانا معرفتش اتكلم فقالتلى شويه وهكلمك تانى وفعلا
اتكلمت بعد شوية فكنت هديت وسالتنى ليه وبرضوه ما قولتلهاش
المهم هى قالتلى كلمة مش اول مرة الكلمة ديه حد يقولها ليا
انت بتعيطى!!!! ديه اكيد حاجة جامدة
وكانى اخر انسانة ممكن تعيط كانى ما عنديش احساس على الرغم ان احنا نعرف بعض من عشر سنين ومرة من فترة واحدة تانية قالتلى
انا فرحت اوى لما سمعتك بتعيطى وقولت صاحبتى بتعيط
كانه شى انا غريبة عنه او كانه حصل معجزة
واضح ان ما فيش حد فاهمنى واحساس الوحدة اللى عندى صحيح وفى ازدياد
لكن انا انسانة عادية جدا ببكى وبضحك وبعرف افرق بين الموقف اللى اضحك فيه والموقف اللى احزن فيه , بس انا ببكى لوحدى لان انا زى ما قولت مش بعرف ابكى امام احد مهما كان الانسان ده انا بجد ممكن اتكلم واهزر ويكون داخلى بركان من الحزن انا مهما كنت حزينة انا مش بوضح ده لحد , انا فعلا فى الفترة الاخيرة بقيت حساسة جدا بس ما حدش يعرف ده خالص , اصل ماحدش فاهمنى
انا كنت عايزة حد يفهمنى من غير ما اتكلم
انا بجد كتبت الوضوع ده علشان عايزة اعرف اذا كنت انا صح ولا غلط فى انى لا اريد مشاركة احد فى احزانى ولا همومى وبحتفظ بيها لنفسى
لو صح بس كل اللى حوليا اصبحت فى نظرهم كانى انسانة فارغة , ولو غلط انا مش هعرف اغير من نفسى لان ده طبع فيا.

11 comments:

The Eagles said...

انا اول
هيييييييييييييييييه
انا قلت الحق اعلق بسرعة قبل ما حد يسبقى
ثوانى واضع لمساتى على كلامك اللى اكيد هيكون جميييييييييييل
ثوانى هاه


والسلام..........

The Eagles said...

اولا
انتى ماتتخيليش انا كنت بكتب التعليق الاول بسرعة قد ايه عشان مش حد يسبقنى وكمان التعبير الطفولى اللى انا كتبته عشان انا الاولي
ههههههههههههه

ثانيا
اكيد هيكون جمييييييييييل
طلعت مش مجاملة كلامك جميييييل فعلا وفيه احساس وانا لمسته

ثالثا والاهم
بصى ياستى
انا على فكرة كان دة طبعى وكان حاجة اساسية فى شخصيتى وكان الكلام دة من فترة قريبة جدا ولو السما اطربقت على الارض لايمكن انى اقول لحد حاجة عنى حتى ولو كانت حاجة بسيطة جدااااااااا
بس تعرفى فى الفترة الاخيرة دى انا حاولت انى اغير شوية من الفكرة دى وبقيت احكى بعض الاسرار اللى جوايا بس مش كلها وبالتاكيد مش لاى حد واللى احكيله حاجة طبعا مش بحكيله كل حاجة
بس فى ناس اصحابى الانتيم يعنى دول تقريبا انا اعرف عنهم حاجات كتير وهما نفس الموضوع
فانا شايف من وجهة نظرى ان النفطة دى عادية وبسيطة وطبعا تختلف من شخص لشخص فى الحاجات اللى انتى هتحكيه له
وفى نفس الوقت ايضا انا شايف ان لو انتى مش عايزة تحكى لحد حاجة خااااالص فدة بردوا براحتك ولا يجبرك احد على شىء
اما بالنسبة لنقطة انك تبكى قدام حد فالبكاء عموما لا ينم عن ضعف اما اذا كان امام اى شخص فهو ايضا لا ينم عن ضعف الشخص الباكى ولا ينم عن قوته فانه مجرد بكاء ليس اكثر لا يعرف احد غيرك لما هو لان هناك اشخاص لو حصل ايه ما تنزلش الدموع من عنيهم ـ وانا منهم على فكرة ـ وهناك اخرين بيعيطوا على اى حاجة يعنى مش ميزة ولا عيب
واكبر دليل لما شافك اخوكى وانتى بتعيطى ومعرفش انت بتعيطى ليه فهل دة ينم عن ضعف او قوى بالتاكيد لا ومش حاجة حلوة ولا وحشة بردوا
وكون صحبتك تقولك ـ انتى بتعيطى دى اكيد حاجة جامدة ـ اكيد هى كانت بتحاول انها تهون عليكى وتقلل من حزنك شوية واكيد مش المقصود منها ان انتى اخر انسانة تعيط وان انتى مش عندك احساس
لكن البنت التانية اللى قالتلك انها فرحت لما سمعتك بتعيطى فانا لا اجد لكلامها عذرا غير ربنا يرجعها لرشدها
ههههههههههههههه
لكن انا شخصيا عندما بدءت احكى لاصحابى حاجات حسيت انى بدءت اكسب ناس جديدة ـ وطبعا مثلما قلت مش اى حد كنت بحكيله ـ وحسيت كمان بعدها ان انا بقيت بعرف وجهات نظر مختلفة فى الموضوع اللى عملى صداع فى دماغى مش وجهة نظرى الشخصية بس
وبالنسبة لسؤالك الاخير
كون انك مش عايزة تحكى لحد فدة شىء يخصك انتى مش يخص حد تانى خاااااااااااااااااالص
ومن وجهة نظرى ان دة مش حاجة فارغة واللى يقولك كدة يكون هو اللى فارغ هههههههه
بس بصراحة انا شخصيا كنت كدة ومش شايف ان الطبع دة ميزة فعشان كدة حاولت انى اغير منه

ربنا معاكى ان شاء الله ويهديكى من امرك رشدا


والسلام..........

smraa alnil said...

انا ابكي اذن انا انسان

بصي يا قمر
وانا بقرا سطورك حيت انك بتوفيني انا
بجد انا زيك
سمرا القوية اللي دايما بتضحك وبتحل مشاكل الناس والي لو بتموت برضه بتضحك
بصي بجد مش في حد هيفهمك غير نفسك
مش في حد هيحضنك غير نفسك
انتي بس اللي تقدري تحضني نفسك وتلملمي قلبك
مش في حد هيسمع تنهيدتك
عارفة العيب في ايه صدقيني مش فينا عشان احنا مش بنحكي لا دة فيهم هما عشان مش بيحسوا
فاوعي تبكي علي حد مش بيحس بيكي
استني لحد ما تلاقي حد يحس بيكي من نظرة من نبرة صوت من لمسة ايد
من همسة منك
سواء ولد ولا بنت
انا بتكلم بصفة عامة
انتي مش غلطت
انتي بس انسانة فعلا زيادة عن اللزوم
حساسة اوي
رقيقة اوي
بتتدبحي الف مرة عشان تزرعي ابتسامه ولو مرة علي شفايف اللي ادامك حتي ولو علي حابك

بصي
هو في زمانا دة
الطيبة واللي احنا فيه بقي عيب
والناس تقول علينا عبط
والتظاهر بالقوة دة قمة في الضعف
بس الناس مش فاهمة كدة لانها فقدت الاحساس

احمدي ربنا ان اخوكي استغرب وقالي انتي بتعيطي

انا اخويا كنت قاهرة نفي من العياط في مرو وكنت لوحدي وجه فجاة شافني بعيط وقالي بتعيطي ليه قلتله لا ابدا مش بعيط
وانا وشي بعيد عنك زي القوط الحمرا
ومع ذلك سابني ومشي

تخيلي لما تقعي في مشكلة ومحتاجة قشاية اي حد يمدها ليكي عشان تنقذك
وتلاقيهمبيقولوك احنا مش خايفين عليها هي عارفة مصلحتها وعارفة طريقة
محتاجة حضن
محتاجة ايد تضمك
محتاجة حد يفهمك
محتاجة حد يحس بيكي
محتاجة تحسي اني مش لوحدك

محتاجة حاجات كتير
يا حبيبة قلبي
مش هقولك مستحيل تلاقي دة لان مش في مستحيل علي ربنا
بس صعب انك تخلي الناس اللي حواليي يحسوا بيكي الا اذا بقي جاتلك الشجاعه وخرجتي ليهم وصرختي باعلي وتك
وقلتلهم حرااااااااام عليكم انا انسانة وحسوا بيا

وعقبال دة ما يحصل وانا عارفة انه مش هيحصل
حبي نفسك وانتي كدة
احضني قلبك
حسي بنفسك
واعرفي اد ايه انتي كبيرة وعظيمة
كفاية انك بتحفري ابتسامة علي وشوش من حجر
صدقيني دي مش سهله

ظروف الحياة اجبرت ناس كتير غصب عنهم مش يحسوا بحد
استني اللي يحس بيكي ويجي ياخدك من العالم دة ويخطفك

وتخطفيه
عيطي كتير
ولا يهمك من كلام الناس

امشي في الشارع عيطي
خلي الناس تبص عليكي
ايه يعني
مش هتلاقي نظرة شفقة
بس يمكن تلاقي ايد تخبط علي كتفك وتقولك مالك يا بنتي
سبيها علي الله
يااااااااااه
صدقيني هترتاحي

هتحسي انك بني ادكو قوية
مش محتاجة لحد غيرك
هتكتفي بذاتك عشان تكملي حياتك وطريقك

اقولك علي حاجة
في مرة ناس قالولي عارفين يا جماعه اخر واحدة ممكن نتخيلها تعيط مين
سمرا
عارفة قلتلهم ايه
ولو وصلتكم ان انتو تعيطوا
قالولي ازاي
قلتلهم مش عايزة حد يتكلم وركزوا علي وشي كويس

عارفة عملت ايه

شلت الوشوش اللي عليا واستحضرت عذابي وجراحي
وبمجرد نظرة لقيت الناس دمعت لدموعي
ولما لمحت كدة قعدت اضحك جامد
لقيتهم بيقولولي سبحان الله
انتي عملتي كدة ازاي
انت تنفعي ممثلة والله

انا اللي بضحكهم وابكيهم
بس انتي يكفيكي انك عارفة نفسك من جوة

حتي خشي جوة اوي كدة
هتلاقي ابيض واطهر قلب

ومش محتاجة راي حد
ولا انك تحكي لحد
اومال احنا عاملين المدونات ليه
ولو وصل بيكي الامر انك مش قادرة تكتبي
عندك ايميلي في البروفايل

ويا سيتي بجد مش هتلاقي احن مني

وهعرف حالتك اول ما تقوللي ازيك
لاني هحس بيكي

بس لاخر مة هقولها البكا مش ضعف
البكا هو انتي
البكا هو انك تكوني انسانة مازال قلبك ينبض وبتحسي
خليكي دايما شايفة نفسك مميزة
فكري كدة هتلاقيكي مميزة جدا اصحابك بيحولك وبتحسي بيهم وهما مش كدة
بذمتك مش حاجة تفخري بيها

عيشي حياتك ولا يهمك واضربي بكل حاجة عرض الحائط واديها مليون صرمة
اللي جاي مش اد اللي رايح
واللي اي اهون مليون مرة من اللي راح

بيتنا القديم said...

عايزة الحق ولا إبن خالتووو

بتقولي إيه الحق

طب خلاص...ما حدث لك عبارة عن حالة تمرد من منطقة اللاشعور في القلب...انت شفتي فيلم تمرد علي السفينة بونتي...
حاجة زي كده

هذا التمرد حطم سلطات عقلك الديكتاتورية...وأستولي قلبك علي الحكم...وكان بكائك بمثابة البيان الأول لهذا الإنقلاب الأبيض الجميل

نصيحة ثورجي قديم

يستحسن أن تستسلمي...وتتنازلي عن قواعد العقل لفرسان الشعور في قلبك
وبجد وجداني...كونجريتلاشن

وزي ما بيقول كبار الصوفية وأهل الذوق والوجد...عرفت فألزم...ومن ذاق عرف

بيتنا القديم said...
This comment has been removed by the author.
بيتنا القديم said...

بالمناسبة قبل ما أنسي

أنا كنت النهاردة بدور علي ضحية جديدة من ضحايا التاج

ووجدت إن حالتك النفسية مشجعة جداً للتدبيسة دي فأيه رأيك يا آنسة إنسانة...تجاوبي علي أسئلة التاج الموجود عندي في بوست بعنوان "تاج وأمري لله"...هتلاقي أسمك منور عندي في نهاية البوست

وأهي كمان تبقي فرصة بالنسبة لك علشان تعيطي بجد وبحرقة شديدة...والمدونيين كلهم يؤلولك سد يا ماما سد

houty said...

the eagles


اولا اشكرك على اهتمامك انك تبقى الاول واشكر براءة الاطفال اللى كتبت بيها بس على فكرة انت دائما الاول
انا تردت كتير قبل ما انزل البوست خوفت ان ما حدش يحس بقصدى منه فالحمد لله ان انت لمست احساسى فيه
اكيد لما هلاقى الناس اللى تفهمنى اكيد هقولهم على حاجات تخصنى بس اكيد مش كل حاجة بس يارب اقدر اتكلم انا محتاجة حد يعرف يخلنى اتكلم ده ممكن يحصل لكن ان انا ابكى امام حد ده اكيد صعب اوى ومش معنى كدة ان انا اقصد ان الدموع ضعف لا انا عارفة ان هى مش ضعف و لا قوة بس مش هتنزل

على فكرة البنت التانية اللى قالتلى انها فرحت لما سمعتك بتعيطى علشان بس ما تكنش ظالمها هى ما قالتش كدة وانا بعيط الكلام ده كان تانى يوم لكن هى فى نفس اليوم حاولت تهدينى

انت شايف ان انا لازم اتغير هحاول اخذ بنصيحتك بس اكيد لما اجد اللى يفهمنى واشكرك مرة تانية على دعوتك الاخيرة

houty said...

سمراء النيل


اول حاجة اشكرك جدا لانك لبيتى رغبتى و قولتلى رايك فى موضوعى وانا فرحانة جدا ان احنا طلعنا زى بعض فى الطبع ده اللى مخلينا ماحدش حاسس بينا
هتصدقينى لو قولتلك ان انا ارتحت اوى لما قرات تعليقك
انا هستنا لما اجد الانسان اللى يحس بيا من نظرة من نبرة من لمسة
على فكرة انا اخويا قالى انت بتعيطى ليه وسابنى ومشى
انا عارفة ان البكاء مش ضعف بس انا مش بعرف اعيط امام احد مهما كان الشخص انا نفسى ابكى زى اى حد جايز اجد حد يحس بيا بس اوعدك ان انا هحاول

انا لو عندى اى مشكلة هحاول اكتبها على المدونة ولو ماقدرتش هكلمك او ابعتهلك على الايميل انا زادت فرحتى لما قولتلى ان انا اقدر اكلمك على الايميل انا عارفة انك انسانة وتقدرى تحسى بيا اصل حتى تعليقك ارتحت لما قراته اتمنى ان احنا نكون اصدقاء يكفى انى هعرف انسانة

بس فى عندى مشكلة مش عارفة اوصل لايميلك

houty said...

سمسم


انا ما شفت الفيلم بس فهمت قصدك
انا اخاف لحكم فرسان القلب يفشل وتصبح بياناته البكائية غير فعالة , فى وقت تكون حكم سلطات العقل الديكتاتورية فقدت سيطرتها, وهنا يسهل لاى عدو اقتحامى

طيب ده كان الحق ايه هو ابن خالتووو وياريت كمان ابن عمته وخالوووو وباقى العيلة

انا الضحية انهارده هبقى انزل التاج بعد صلاة العيد
اوعدك ان انا هدخل عندك واخذ اسئلة التاج
نورتنى بعيدا عن تدبيسة التاج

بيتنا القديم said...

تااااااااااااااااااااااااااج
****************************
ممكن تسألي نفسك بجد آذيتي مين النهاردة

ورفع إيدوه للسما ونكش شعره ودعا عليكي؟!

أيتها الفارسة الأنجلوساكسونية(متسأليش معناها إيه عشان معرفش)...اليك هذا التاج...إما ان تجوبيه وإما سجن المغول مدي الحياة مع حسن الهلالي جوز ياسمينة اللي خانوه بدران اللي كان شغال مع السيد شاهين اللي هو كمال الشناوي
*********************

اسم مدونتك؟

لماذا اخترته.. ماذا تقصد به؟

هل فكرت في إغلاق المدونة.. والسبب؟

صورتك ف المدونة، رمزيتها؟

طبيعة كتابتك في المدونة بشكل عام..

سياسة.. قصة.. عبث.. كلام فاضي؟

لماذا تدون أصلاً؟

أحلى جملة قيلت لك في وصف مدونتك؟

التعليقات بالنسبة لك.. أهميتها؟

أحلى بوست كتبته.. ضع اللينك.. ثم اذكر لماذا؟

أفضل مدونة قرأتها.. يمكن اختيار عدة مدونات؟

أفضل بوست قرأته.. يمكن اختيار أكثر من بوست.. ومتنساش اللينك؟

هل خسرت صديق بسبب كتابة هنا؟

حد قل أدبه ف التعليق.. إيه رد فعلك؟

أسوأ مدونة.. الإجابة إجبارية.. ويمكن اختيار عدة مدونات.. هي كتيرة أصلاً :) ؟

أسوأ بوست.. لازم تجاوب.. ويسمح بتعدد الاختيارات؟

أسوأ مدون.. ما هو حاتجاوب حاتجاوب؟

انشر الآن بشكل حصري بوست لم تجرؤ على نشره من قبل.. مش محتاج أقول إجباري؟

Unknown said...


شركة تنظيف فلل بالقطيف
شركة تنظيف شقق بالقطيف
شركة تنظيف مجالس بالقطيف
شركة تنظيف موكيت بالقطيف
شركة تنظيف سجاد بالقطيف
شركة عزل اسطح بالقطيف
شركة مكافحة حشرات بالقطيف
شركة تسليك مجاري بالقطيف