Wednesday, February 7, 2007

حادثة بسبب خناقة


اتذكر موقف لن انساه فى حياتى
كنت انا ورحاب صديقتى وجارتى
كنا وقتها فى اولى اعدادى وكان
معانا صديقتنا الثالثة سارة بس
كانت اكبرمننا بسنة كانوا وقتها
اعز اصدقائى انتيم يعنى
كنا رايحين المدرسة وكانت قريبة
من البيت واحنا بنعدى الشارع
ده على فكرة شارع صلاح سالم
قبلتنا بنت جاية من ناحية المدرسة
قالت : ارجعوا المدرسة فيها خناقة
من المفترض كنا نرجع لكن سارة
بلا تفكير من غير ما تنظر حولها
شدت رحاب من ايدها وقالتلها يلا!!!!
وعدوا الشارع رايحين المدرسة
وانا ابص جانبى مش موجودين
ابص امامى مش موجودين
اقول جايز لحقوا يعدوا طب هم
فييييييييييييييين
و الشارع مرة واحدة وقف امامى
وابص تحت العربية واشوف واحد شايل رحاب
وواحد تانى شايل سارة من تحت العربية
انا ساعتها مكنتش عارفة اعمل كنت محتاسة
والناس كالعادة اتخنوا مع الرجل صاحب العربية
على الرغم انه هو مش غلطان وقالوا له وديهم
مستشفى لكن انا قولتله لا احنا ساكنين قريب وهما
خلاص كويسين
واحد زعلى وقالى كويسين فين ده
انا بصراحة كنت خايفة عليهم ليخطفهم
انا كنت بترعش بطريقة غريبة جدا
رحاب عيطت جامد جدا
لكن سارة كان لها موقف تانى
وراجل بيطلعها من تحت العربية
ولسه بتفوق كانت بتعدل شعرها!!!
بعد كدة الحادثة اتفضت وما عرفش
ايه اللى حصل ورحنا المدرسة ما رجعناش البيت
كانت رحاب ماشية بتعيط وسارة ماشية بتضحك
طبعا رحنا المدرسة وكانت مقفولة لان كان فيها خناقة
فرجعنا البيت و من اول الشارع
الناس شافوا رحاب تعبانة
فقام ولد شالها وطلعها البيت
وسارة اللى كانت بتضحك
جات عند بيتها وفتحت عياط غريب
وانا بقولها ايه اللى حصل
ما انتى كنتى بتضحكى
معرفتش ايه السبب
وطبعا كل واحدة راحت للدكتور
سارة كان عندها كدمات
ورحاب برضوه كان عندها كدمات
بس الدكتور كتب لها اجازة اسبوع
الحمد لله انها جات على اد كدة
والحمد لله بقينا لما بنفتكر الموقف ده بنضحك ..............

11 comments:

الأباصيرى said...

انا ليا سؤال مهم



صاحبتك كانت بتضحك لية؟؟

أية نظريتها فى الضحك وهما شايلنها من تحت عربية؟؟؟

The Eagles said...

والله اسف على التاخييييير
بجد مش تزعلى
اولا
بالنسبة لسبب تاخيرى عن الكتابة او انى اكتب بوست جديد دة لانى كنت فى التربية العسكرية اللى الله يجحمها بس الحمد لله انا لسه داخل البيت ولسه مخلصنها فايريت مش تزعلى على التاخير وعلى انى مش نزلت بوست جديد
بس طبعا هناك الجديييييييد
ثانيا
انا مش هسالك غير سوال واحد بس
انتى هاه انتى ازاى مريتى بالموقف دة ولسه كويسة؟



والسلام..........

houty said...

الاباصيرى


بجد انا مش عارفة لحد دلوقتى
الحادثة فات عليها حوالى عشرة سنين
وانا معرفتش هى كانت بتضحك ليه

houty said...

the eagles


لا خلاص انا مش زعلانة
بس اصلى استغربت التاخير


عايشة يعنى ايه اللى الحصل
ما هم لسة عايشين وواحدة اتجوزت وكله تمام

The Eagles said...

لا والله التاخير كان بسبب العسكرية زى ما قولت وكمان كان ورايا شغل وعايز يخلص والحمد لله نزل منه جزء بس ربنا يستر ان شاء الله فى الفترة اللى جاية


والسلام..........

واحـــد مـــــن الـنـــاس said...

موقف مؤثر على فكرة
انا متخيل خضتك لما شفتي صحباتك تحت العربية
المواقف اللي زي دي عمرها ما بتتمسح من الذاكرة
مهما حصل

houty said...

واحد من الناس


فعلا كان موقف صعب
خاصة ان انا كنت وقتها صغيرة جدا
اكيد عمرى ما انساه

واتمنى تقرير الزيارة لمدونتى

Malk Almasria said...

مساء الخير


والله الف سلامة وهو فعلا المواقف اللى زى دى ساعات بتقلب بهستيريا ضحك او بكاء على حسب



تحياتى

ملك المصرية

houty said...

ملك المصرية


الله يسلمك يا ملك
هى فعلا ممكن تقلب ضحك او بكاء

-_- said...

هي بجد ضحكت ليه و هي طالعة من تحت العربية ؟

الراجل كان كاتب نكت على الموتور ولا ايه ؟؟

بس جد موقف ليكي حق متينسيهوش .. مستنيين المزيد

houty said...

sharm


انا مش عارفة او مش فاكرة كانت بتضحك ليه بس ممكن تكون الصدمة قلبت معها بضحك ديه حاجة بتحصل كتير